Dette er Artillerihistorisk Forening

VÅR HISTORIE

Artillerihistorisk Forening er en militærhistorisk forening med hovedvekt på artilleriet og marketenteriet (våre sivile støttespillere) i perioden 1685 - 1905.

Foreningen
Artillerihistorisk forening ble stiftet i Rygge våren 2004. Vi ønsker å sette artilleriet i et historisk perspektiv. Foreningen legger stor vekt på at alt skal være så tidsriktig som mulig.

For å få til dette har vi opprettet samarbeid med andre likesinnede i Norge og Norden.

Hvert år deltar vi på flere samlinger og møter sammen med andre i det militærhistoriske miljøet.

Vi vil understreke at vi kun ønsker å gjenskape historie, og på ingen måte ønsker å forherlige krig.

Marketenteriet

I tillegg til den militære delen legges det stor vekt på marketenteriet. Dette er den sivile delen som fulgte soldatene. Våre sivile består av kvinner, menn og barn i alle aldre, og de har opparbeidet seg god kunnskap om de siviles levekår sysler, væremåte, mat og klesmoter i tidsepoken vi jobber med.

Lybystua

Lybystua ( ca 1850 ) er en del av Rygge Museum og er møtelokalet vårt. Dette huset kommer fra gården Søndre Lyby og var bryggerhuset på gården.

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...

Mark Ringeling | Svar 07.02.2018 18.12

Hei,
var sammen med Ferry Burgmann på sikkerhetskurs 2014. Vi hadde det kjempe bra! Vil gjerne være med igjen! er det kurs i 2018? mvh Mark Ringeling

Se alle kommentarer

23.09 | 19:42

Heisann.
Jeg driver med Metalldetekting og kom over en gammel knapp, en såkalt "flatbutton" med kanon og skrift. Lurer på om dere har bilder av gamle knapper?

07.02 | 18:12

Hei,

10.05 | 02:14

Eller en med elendig promille, sjanglete holdning og bronesmerke i skting.

10.05 | 02:07

Stilig bilde, må ha vært tatt av en skikkelig kanonfotograf med utrolig mye erfaring og med topp kamera.

Du liker denne siden